nastolatek
i dorosły
 

  • Nieprawidłowo wymawia którąś głoskę.
  • Jąka się.
  • Planuje leczenie ortodontyczne lub jest w trakcie, aby ocenić sposób połykania, pozycję spoczynkową języka, budowę narządów mowy i wspomóc leczenie ortodontyczne.
  • Po wypadkach i chorobach.
  • Chce poprawić swoją dykcję i zależy mu na poprawie jakości swojej wymowy.

7 rok życia 

  • Nieprawidłowo wymawia którąś głoskę.
  • Ma duże trudności z nauką czytania / pisania.
  • Podczas czytania myli litery podobne b-d.
  • Jąka się.
  • Planujemy leczenie ortodontyczne lub jesteśmy w trakcie, aby ocenić sposób połykania, pozycję spoczynkową języka, budowę narządów mowy i wspomóc leczenie ortodontyczne.

Umów wizytę

Warto umówić się na konsultację z logopedą zawsze wtedy, gdy mamy wątpliwości, co do prawidłowości rozwoju mowy i komunikacji zarówno dziecka, jak i dorosłego. Ważne, aby oddziaływania logopedyczne były wdrożone jak najwcześniej, wtedy są większe szanse na eliminację zaburzeń.

  • To, co wyżej.
  • Nie mówi głoski [r].
  • Ma ubogi zasób słownictwa.

6 rok życia 

  • To, co wyżej.
  • Nie mówi głosek [sz, ż, cz, dż] lub zamienia je na inne.

5 rok życia 

  • Nie mówi głosek [s, z, c, dz] lub zamienia je na inne.
  • Wsuwa język między zęby podczas mówienia.
  • Mówi bezdźwięcznie np. „fota” (woda), „tom” (dom).
  • Jego mowa jest niezrozumiała dla otoczenia, nie buduje zdań.
  • Nie chce mówić w określonych sytuacjach, np. zawsze w przedszkolu,  w czyjejś obecności.
  • Nie reaguje na swoje imię, polecenia.
  • Oddycha ustami w ciągu dnia, śpi z otwartą buzią, chrapie.
  • Nadmiernie się ślini.
  • Nie nawiązuje kontaktu wzrokowego.

4 rok życia 

  • To, co wyżej.
  • Jego mowa jest niezrozumiała dla otoczenia.
  • Nie buduje zdań, nie zadaje pytań.
  • Nie chce mówić w określonych sytuacjach, np. zawsze w przedszkolu,  w czyjejś obecności.
  • Nie mówi głosek [p, b, m, t, d, k, g, ch, f, w, l, ł, j, n, ń, ś, ź, ć, dź].

3 rok życia 

  • Nie mówi, nie naśladuje dźwięków otoczenia albo mówi tylko kilka słów.
  • Nie łączy dwóch prostych słów (np. tata da, mama am)
  • Nie inicjuje kontaktu, nie nawiązuje kontaktu wzrokowego.
  • Nie reaguje na własne imię, polecenia.
  • Nie używa gestu wskazywania, nie podchodzi, aby coś pokazać.
  • Nie naśladuje.
  • Nie odwraca głowy w kierunku źródła dźwięku.
  • Oddycha przez usta w dzień i/lub w nocy, chrapie podczas snu.
  • Nadmiernie się ślini.
  • Je z butelki i używa smoczka, je tylko wybrane produkty.
  • Spędza dużo czasu przed TV, smartfonem.
  • Ssie kciuka.
  • Wsuwa język między zęby podczas mówienia.

2 rok życia 

  • Nie gaworzy.
  • Nie nawiązuje kontaktu wzrokowego, nie wskazuje palcem.
  • Nie reaguje na imię, nie reaguje na proste polecenia.
  • Nie odwraca głowy w kierunku źródła dźwięku.
  • Nie wypowiada pierwszych słów (do 10, np. mama, tata, baba, wyrażenia dźwiękonaśladowcze, sylaby mające znaczenie)
  • Nie naśladuje.
  • Nie pije z kubka otwartego, mimo podejmowanych prób.
  • Ma trudności związane z gryzieniem i żuciem pokarmów.
  • Ssie kciuka.
  • Śpi w otwartą buzią.

1 rok życia 

Niemowlę 

  • Ma trudności z połykaniem, ssaniem, kąsaniem.
  • Podczas ssania piersi czy butelki krztusi się/wydaje dźwięki podobne do mlaskania, klikania.
  • Jego buzia jest stale otwarta (w ciągu dnia/w trakcie snu).
  • Nie reaguje na dźwięki z otoczenia.
  • Po 4 m-cu nie odpowiada uśmiechem na uśmiech.
  • Ok. 9 m-ca nie wskazuje palcem.
  • Ok. 2-3 m-ca nie głuży, czyli nie wydaje niezamierzonych, melodyjnych dźwięków.
  • Ok. 5-9 m-ca nie gaworzy, czyli nie powtarza sylab np.: ma, ma, ma w sposób zamierzony.
20 sierpnia 2024

 Kiedy udać się do logopedy?

Współpraca

Współpraca

Strona zrobiona w WebWave.